Vil vi acceptere at amerikanske algoritmer overtager vores børns fremtid?
Fleng Entertainment er nyt medlem af Producentforeningen, og Søren Fleng fortæller her om successer og udfordringer for selskabet - fra Angry Birds Toons til Snebørnenes Juletime - og giver sit bud på hvor animationsbranchen er lige nu.
Foto: Emil Monty Freddie
Fleng Entertainment laver underholdning til et globalt børnepublikum. Vores vision er at få én milliard børn til at grine og have det sjovt. I min geniale kreativitet er jeg kommet på navnet Fleng Entertainment. Der er jo ingen grund til at lægge skjul på, at det er mine projekter og min vision, det handler om.
Snebørnenes Juletime
I julen 2022 blev ”Snebørnenes Juletime” vist på DR1 i primetime juleaften for første gang. Det er den seneste færdige produktion, vi har lavet, og er et vidnesbyrd om, at finansiering af animationsprojekter, især de ambitiøse, som jeg har en svaghed for, tager meget lang tid.
”Snebørnenes Juletime” er en samling af syv animerede kortfilm i meget høj kvalitet, baseret på nordiske forfatteres værker, som bl.a. Tove Janssons ”Jul i Mummidalen”, Astrid Lindgrens ”Ræven og Nissen”, danske ”Lille Frø” af Jakob Martin Strid og ikke mindst vores nyfortolkning af ”Svinedrengen”, meget frit fra H.C. Andersen.
For mig er kvalitet og høje ambitioner alt. Og her fik jeg muligheden for at nå et meget stort og bredt publikum i hele Norden, med ambitionen om på sigt at blive den nye juleklassiker, som alle danske og nordiske familier skal se juleaften. Og vi er rigtig godt på vej! Gode ting tager tid.
I gang med at skabe den næste store europæiske animationssucces
Tv-serien ”Svin & Andersen”, en 3D-animeret serie på 52 x 11 min. beregnet til et globalt publikum og med afsæt i H.C. Andersens karakterer og historie. Det er pissesjovt. I 2024 blev serien udvalgt blandt 80 andre projekter pitchet på Cartoon Forum til et nyt EBU-udviklingssamarbejde mellem 13 europæiske broadcastere, herunder bl.a. BBC, France Télévisions, DR og det tyske SWR/ARD.
Fokus er på at skabe den næste store europæiske animationssucces. Vi har udviklet på projektet i 1,5 år og er nu i de allersidste stadier af en utrolig kompleks finansieringsproces. Der er tale om et vanvittigt ambitiøst projekt, som skal vises i mindst ni europæiske lande.
Den største udfordring for selskabet lige nu er er at få balanceret ni broadcastere og fem fonde i forhold til finansieringen af vores kæmpe satsning, serien ”Svin & Andersen”. Det er et alt-eller-intet-øjeblik for selskabet. Jeg vil altid insistere på at gå hele vejen, og det gør vi bestemt her.
Det er vores pligt at være med til at forme udviklingen
Den globale animationsbranche er ramt af finansieringstørke, startet af et amerikansk marked, der ikke rigtig har kunnet finde sig selv efter corona, og hvor alt er på hold indtil Warner Bros.-fusionen er helt på plads. Samtidig er de store europæiske broadcastere presset økonomisk. Det er en meget kritisk situation, for vi er i animationsbranchen dybt afhængige af velfungerende samarbejder på tværs af landegrænser.
Og det her handler ikke kun om producenternes overlevelse; det handler i høj grad om, hvilket indhold vi synes danske og europæiske børn skal se, opleve og blive inspireret af; ønsker vi at tage ejerskab over, hvad vores børn skal se, eller vil vi stiltiende acceptere, at de altædende og hyperkapitalistiske amerikanske algoritmer overtager vores børns fremtid? Vi skal omfavne de teknologiske fremskridt, men helt ærligt, det er vores pligt at være med til at forme udviklingen i vores billede.
Over 25 millioner seere
I min karriere er det stadig Angry Birds Toons, der har været den største succes. Inden for en uge efter lanceringen af serien i Angry Birds-spillet blev den nye kanal Angry Birds TV større end Cartoon Network. Vi fik fra den ene dag til den anden over 25 millioner seere. Og serien havde i 2016 fået over 4 milliarder visninger. Tallet er i dag langt, langt større, så man kan sige, at målet om at nå én milliard børn nok allerede er nået. Så nu skal jeg bare gøre det med mine egne IP’er.
Jeg har en tendens til at gå all-in på projekter, og der har jeg brændt nallerne nogle gange. Det er en del af at være voldsomt ambitiøs. Men sådan er det. Jeg kan ikke rigtig lade være. Og tit ligger den største succes og venter i erfaringerne fra dine største fiaskoer. Der er ingen grund til at lade en god krise gå til spilde.
Kampene står i kø i disse tider
Samarbejdet om produktionsrabatterne på tværs af vores store forskelligheder var helt fortræffeligt. Dét skal vi bygge videre på, for kampene står i kø i disse tider: Hvis vi skal have lov til at fortælle vores egne historier til publikum i fremtiden, så skal vi på barrikaderne nu!
Jeg vil ikke acceptere en verden, hvor vi bare giver op og lader algoritmerne og AI køre helt af sted uden nogen form for styring, og specielt ikke for vores børn! Det skal vi have styr på. Det er en samlet kamp som vi skal vinde i et stærkt samarbejde mellem producenter, tv-stationer, institutioner og ikke mindst politikere. Og vi får ikke alle sammen alt det, vi gerne vil have, men vi skylder os selv og fremtidige generationer at vi vinder. Og kampen er nu, i dag!
Impact!
Det der gør branchen interessant og attraktiv er med et enkelt ord "Impact". For mig handler det primært om at skabe værker, der har stor impact på deres publikum. I animationen har vi mulighed for at lave værker, der kan rejse rundt i hele verden og forstås på tværs af sproglige og kulturelle forskelle. Vi kan, hvis vi gør det rigtigt, tale et universelt sprog. Derudover, og på en meget tæt andenplads, er det alle de fantastiske mennesker i animationsbranchen. Der findes ikke noget bedre end at skabe nogle gode rammer, hvor de kan lykkes. Det nyder jeg virkelig.
Jeg har valgt at lave mit eget selskab for at kunne dedikere mig til mine egne ambitioner.
Jeg har haft nogle ansættelser, enten direkte eller via udlejning, og det fungerer rigtig fint. Specielt har jeg været glad for ledelsesdelen i de større setups hvor jeg har haft 100+ folk på holdet. Det er fantastisk at kunne hjælpe andre med at gro og se projekter og mennesker lykkes. Det savnes i hverdagen. Det er svært i et setup, der primært er mig selv og med alle som eksterne partnere eller underleverandører. Men friheden ved at have eget selskab er alt, friheden til at skabe de værker som jeg brænder for, og som jeg ser de store potentialer i.
Facts om Fleng Entertainment
Selskabet blev etableret i 2015 og holder til i Viborg.
Der er kun mig selv ansat. Jeg arbejder tæt sammen med nogle af de dygtigste personer i verden inden for mit felt fra projekt til projekt. Det er en måde at minimere risikoen på. I animationsbranchen skal man enten være kæmpestor og en magtfaktor eller lillebitte og superagil.
Vi fokuserer på at underholde børn i hele verden. Det serielle format er min store metier, men vi kommer også til at brede os til længere formater samt spil, interaktivt, og sikkert også fysiske oplevelser, som jeg tænker bliver mere og mere relevante i en overdigitaliseret verden.
Jeg har produceret animation siden jeg startede på The Animation Workshop tilbage i 1998. Jeg har siden arbejdet sammen med bl.a. Rovio Entertainment, hvor jeg producerede den første sæson af Angry Birds Toons, og har efterfølgende konsulteret en del større mobilspilsproducenter om udvidelse af deres IP til lineære fortællinger. Jeg har produceret for kinesiske Tencent og har siden 2020 haft fokus på egne IP’er og har bl.a. leveret den nye juleklassiker ”Snebørnenes Juletime” til DR – en tv-special, der nu vises juleaften på DR1, lige efter Disneys juleshow.